+31 (0)6 48 15 05 63 info@cvt-co.nl

Faalangst bij tieners

 

Faalangst bij tieners

De puberleeftijd vind plaats tussen ruwweg 12-18 jaar. In de praktijk blijkt dat vooral tieners in de leeftijd 14-16 jaar het moeilijker krijgen. Ze zijn op zoek naar hun identiteit en er worden soms hoge eisen aan hen gesteld. Dit kan te maken hebben met school (presteren), maar ook onder leeftijdsgenoten (sociaal) ligt de lat vaak hoog. Ze vinden zichzelf soms waardeloos, worden steeds stiller of ontploffen bij het minste of geringste.

Heb je een tiener in huis die de volgende kenmerken vertoond:

  • Depressieve, angstige of sombere gevoelens
  • onzeker, twijfelachtig en gestresst
  • onvoldoende weerbaar en moeite anderen te begrenzen (groepsdruk)
  • weinig zelfvertrouwen en vaak negatieve gedachten
  • moeilijk contact kan maken (of onderhouden) met leeftijdsgenoten

Dan is de kans groot dat je kind last van faalangst heeft.

Over Faalangst

Iedereen is wel eens bang. Dit is een gevoel wat deel uitmaakt van de normale ontwikkeling, deze angst overwinnen hoort bij het leven. Maar als deze angst een probleem wordt en het je plezier in de dagelijkse situaties belemmeren, kun je spreken over faalangst.

Sommige tieners hebben een laag zelfbeeld en daarmee weinig zelfvertrouwen. Ze zijn vaak bang om nieuwe dingen uit te proberen of door te zetten. Door het idee dat het toch niet zal lukken, lukt het vaak ook inderdaad niet. Het kind denkt dan: zie je wel, ik kan het niet. Die gedachte ondermijnt het zelfvertrouwen. Door faalangst raakt je kind geblokkeerd. Het denkpatroon is negatief: ze denken zichzelf in de put en ze raken dan ook in de put. Door deze negatieve faalangst zijn ze enkel bezig met overleven, gebruiken hun eigen capaciteiten niet optimaal, leren minder en missen zo ook een hoop leuke dingen in het leven.

Faalangst komt vooral tot uiting bij kinderen vanaf een jaar of 10 en er is een piek te zien rond het twaalfde en dertiende levensjaar.

Faalangst kan positief of negatief zijn

Iedereen is wel eens bang om te falen bij een belangrijke taak. Je wilt die tenslotte zo goed mogelijk uitvoeren. Deze faalangst kan positief of negatief zijn.

  • Positieve faalangst is een extra stimulans. Het verlangen om succes te bereiken wordt er alleen maar sterker door.
  • Bij negatieve faalangst blijf je alleen maar denken aan wat er fout kan gaan. Dat werkt verlammend. Je probeert het niet eens meer, en bereikt dus ook geen succes. Hieronder hebben we het over deze negatieve faalangst. 

Op welk gebieden zie je negatieve faalangst?

Negatieve faalangst maakt dat kinderen minder presteren dan ze kunnen. Dat presteren kan liggen op het vlak van:

  • Cognitief (leren, kennis, een toets maken)
  • Motorisch (sportwedstrijden, iets voordoen, optredens)
  • Sociaal (spreken in het openbaar, vrienden maken, voor jezelf opkomen)

Hoe voorkom je faalangst?

  • Wees realistisch over prestaties, zonder overdreven te doen, te verbloemen als iets niet lukt of je kind af te kraken.
  • Verwacht niet veel te veel van je kind, maar zeker ook niet te weinig.
  • Als je kind zelf dingen doet, is dat goed voor het zelfvertrouwen.
  • Reageer positief als je kind iets probeert wat moeilijk is, ook al mislukt het. 

Wat te doen aan faalangst?

Het is dan ook van groot belang om (negatieve) faalangst te herkennen en je kind daarbij te helpen. Gebruik daarom bovenstaande tips. Heb je het gevoel dat je tiener meer dan dat nodig heeft? Dan kan de Faalangst/Bootcamp training voor tieners misschien een oplossing zijn.

Over de training

De training is een combinatie van interactieve werkvormen waarbij elkaar helpen, feedback geven, samenwerken, inzicht geven, positieve gedachten-sturing onderdeel zijn. Ook leren we tieners meer te relativeren want ze mogen ook best eens lachen om zichzelf.

Daarnaast is er een deel lichaamswerk, houding en gedrag. Heel belangrijk en ook zeer bepalend in contact naar anderen. Dit wordt verzorgd door Mitchell van Egeraat, bootcamptrainer.
Hij zal de jongeren uitdagen met sportieve werkvormen en bootcampachtige oefeningen waar naast een sterker lijf, communicatie, samenwerken, overleggen en uit je comfortzone komen, centraal staan.

 

Doel van deze groepstraining is:

  • leren omgaan met je (faal) angst
  • positiever zelfbeeld ontwikkelen
  • meer vertrouwen in jezelf krijgen
  • accepteren dat je niet perfect bent en fouten maakt
  • werk weg wat je in de weg zit
  • oefen op wat je moeilijk/lastig vindt
  • anders leren denken en voelen

Het streven is dat iedere deelnemer na afloop van de training:

  • meer zelfvertrouwen heeft
  • zichzelf gaat waarderen
  • minder angstig is
  • fouten durft te maken
  • vaker ontspannen is
  • het de moeite waard vindt om door te zetten
  • kan opkomen voor zichzelf

Kortom, lekkerder in zijn vel zit en met meer plezier door het leven gaat.

Uiteraard nemen we de leerdoelen van alle deelnemers mee in het traject. Het is dus uitdrukkelijk geen praatgroepje waar je je problemen moet bespreken of vertellen (waar sommige tieners doodsbang voor zijn). Wel gaan we proberen toe te werken naar een dusdanige sfeer waarbij je je verhaal wel kwijt kunt als je dit zelf wilt.

Nadere informatie

Aantal deelnemers: 4 – 6 personen
Duur: 8 lessen van 90 minuten + 2 ouderavonden
Tarief: Deze training wordt vergoed vanuit de jeugdwet 

Individuele training

Ziet je kind het echt niet zitten om in een groep te gaan of wil je heel snel faalangst aanpakken en niet wachten tot de groepstraining begint? Dan is het ook mogelijk te kiezen voor individuele training en begeleiding. Er wordt in dat geval een programma op maat ontwikkeld, gericht op de leerwens van de deelnemer. Individuele trajecten kunnen ieder moment starten.